Beszámoló (CSVMSZ) - Neveléstudományi Intézet
Csokonai Vitéz Mihály Szakkollégium
Szakmai beszámoló – Disszemináció (CSVMSZ)
Last modified: 02. October 2024
SZAKMAI BESZÁMOLÓ – DISSZEMINÁCIÓ
NTP-SZKOLL-23-0044-es azonosítószámú „Kiemelt figyelmet igénylő gyermekek támogatására való felkészítő foglalkozások”
A 2023-ban az NTP-SZKOLL-23-0044-es azonosítószámú „Kiemelt figyelmet igénylő gyermekek támogatására való felkészítő foglalkozások” címet viselő pályázat megvalósítására a 2023/24-es tanévben került sor.
A pályázat keretében a szakkollégium alaptevékenységéhez szorosan nem kapcsolódó, két 15 órás kurzust kínáltunk fel hallgatóinknak:
- A tudományos vagy közéleti tematikájú kurzus keretében a regulációs zavarok téma lett részletesen kifejtve, mely a kora gyermekkorban előforduló kapcsolati zavarokhoz szorosan kötődik. A regulációs zavarok c. kurzus keretében Tolnai Anikó, a Somogy Vármegyei Kaposi Mór Oktató Kórház Vármegyei Védőnői Szolgálat Osztályának osztályvezetője tartott interaktív előadást óvodapedagógus, tanító, valamint gyógypedagógia szakos hallgatóink számára. A regulációs zavarok témájában mélyülhettek el a résztvevők, amely minden pedagógiai szak esetén fontos információs bázist jelent a szakirányoktól függetlenül. A korai életszakban végbemenő folyamatok, történések hatásai gyakran a későbbi életszakaszokban is nyomot hagynak, kezeletlenségük következményes tünetei a köznevelés minden színterén megjelenhetnek. A kapcsolódó kurzusok ismeretanyagát kiegészítő szakkollégiumi előadást a videók, s az előadó által bemutatott esetek, gyakorlati példák tették érzékletesebbé.
- A kutatói munkára, tudományos pályára felkészítő kurzus a neveléstudományi kutatásokba, azon belül is kiemelten a statisztika rejtelmeibe nyújtott betekintést. A kurzus alapvető célja volt, hogy a hallgatók megismerjék a kutatások jelentőségét, főbb ismérveit, szerepét a neveléstudományban. A kurzus segítséget nyújtott a kutatások megtervezéséhez, kivitelezéséhez, TDK dolgozatok elkészítéséhez és a kutatásokkal kapcsolatos kritikus gondolkodás elsajátításához. A kurzus során a hallgatók megismerhették a neveléstudományi kutatásokban alkalmazott leggyakoribb statisztikai próbákat, azok feltételeit, elméleti hátterét és képessé váltak elemzéseket végezni statisztikai szoftver alkalmazásával.
Szakmai nyilvánosság biztosítása, szakkollégiumi honlap működtetése, fejlesztése
A Csokonai Vitéz Mihály Szakkollégium honlapjára az események frissítése, folyamatos feltöltése megtörtént. Az egyes programelemek, események képi anyagának feltöltése könnyebb elérést biztosít az érdeklődők számára, egyúttal biztosítja a nyilvánossággá tétel követelményét is.
Emellett egy-egy a helyi sajtó érdeklődésére is számot tartott, így Kaposvár város lakosai is informálódhattak a nálunk folyó munkáról. https://www.sonline.hu/helyi-kozelet/2024/03/vedofal-a-gyerekekert
Kutatói klubok, hálózatok működtetése
Egyetemünkön immár hagyománnyá kezd válni, a szakkollégiumok találkozója, melyre minden tanén őszén kerül sor az egyetemi Campusok valamelyikén. 2023-ban a Kaposvári Campuson rendeztük meg a találkozót, melyen a négy campusról 15 szakkollégium, köztük a Csokonai Vitéz Mihály Szakkollégium vett részt. Az egész napos program keretében lehetőség nyílt a szakkollégiumok közötti kapcsolatok építésére, jógyakorlatok átadására, személyes beszélgetésekre, kapcsolatépítésre és bemutatkozásra is.
Kiemelt figyelmet igénylő gyermekek támogatására való felkészítő foglalkozások
A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Neveléstudományi Intézetében olyan képzéseket kínálunk, amelyek során a leendő szakemberek szinte biztosan kapcsolatba kerülnek olyan gyermekekkel, akik kiemelt figyelmet igényelnek. A képzési struktúránkban több ponton találkozhatunk a sajátos nevelési igény vagy a neurodiverzitás fogalmaival, ám a Szakkollégium által szervezett előadások elsősorban olyan területekre fókuszáltak, amelyek minden pedagógiai területen tanuló hallgató számára hasznos és gyakorlatias ismereteket, módszertanokat kínálhatnak, azonban az alapképzéseken nincs módjuk megismerni.
Hoss Alexandra és Komlósi Veronika Júlia gyógypedagógusok a Csokonai Vitéz Mihály Szakkollégium meghívására „Innovatív gyógypedagógia a neurodiverzitás korában: autizmus spektrum és ADHD” címmel tartottak előadást a Neveléstudományi Intézet másod- és harmadéves gyógypedagógus hallgatói számára. Napi szinten újabb elképzelések és kutatások jelennek meg az autizmus és a figyelemhiányos hiperaktivitás kapcsán, éppen ezért különösen fontos, a már tudományosan bizonyított alapvetések és ismeretek tisztázása, amelyek segítenek a mindennapi gyógypedagógiai munka megtervezése és megvalósítása során. A mindennapi pedagógiai, gyógypedagógiai munka kapcsán elkerülhetetlen az interakció a neurodivergens gondolkodású gyermekekkel és felnőttekkel, valamint családjaikkal, ezért nélkülözhetetlen a széleskörű tudás és a lehető leghatékonyabb támogatást, segítségnyújtást lehetővé tevő, evidenciákon alapuló eszköztár ismerete, amelyet hallgatóink az előadás által első kézből, a szakmában tevékenykedő és publikáló szakemberektől sajátíthattak el. Az elméleti alapok mellett előadóink számos szakkönyvet, terápiás eszközt, autizmus-specifikus eszközt is a hallgatóság rendelkezésére bocsátottak, s bemutatásra kerültek olyan eljárások is, amelyek online, digitális formában használhatóak a pedagógiai gyakorlatban, s a kapcsolódó hasznos továbbképzési lehetőségeket is feltárták.
Eszközbeszerzés
A pályázat keretében a Szakkollégium egy GO talk 32+ AAK készüléket is vásárolt. Az augmentatív és alternatív kommunikáció (AAK) a beszéd- és verbális kommunikációképtelen személyek számára a hagyományos kifejezési módok (beszéd, írás) helyett alternatív lehetőséget kínál a kifejező kommunikációhoz. Pedagógiai képzéseinkben főként a gyógypedagógus hallgatóknak lesz módja olyan személyekkel találkozni, akik nem rendelkeznek a verbális kommunikáció eszközével szervi, vagy funkcionális eltérések, sérülések miatt. A kurzusok alkalmával a témát ugyan érintik a kommunikáció témakörében, de csak felületesen. A készülék kurzusokon való bemutatása, használatának kipróbálása többlettudást, tapasztalatot jelent a hallgatók számára, valamint a készülék a hallgatói kutatások eszköze is lehet.
A szakkollégiumi tagok tudományos és közéleti publikációinak megjelentetése
A Csokonai Vitéz Mihály Szakkollégium a hallgatók és mentortanáraik munkáiból állította össze a „Tehetség - Nevelés - Tudomány: Válogatás a MATE Csokonai Vitéz Mihály Szakkollégiumának 2024. évi tanulmányaiból” címet viselő tanulmánykötetet. A kötetben összesen 10 közlemény szerepel. A kötet elektronikusan formában érhető el. A hallgatók sokat dolgoztak a tanulmány elkészítése során, többször visszakapták kiegészítés, pontosítás, formai, strukturális kiigazítás céljából. Úgy ítéltük meg, hogy a hallgatók szívesen vettek részt ebben a munkában, nem nehezményezték a korrekciós szándékot, inkább a fejlődésük zálogát látták benne.
Áttételesen érvényesülő hatások
A hallgatói tehetséggondozás több területen is megvalósult, hallgatóink nem csupán a tudományos diákköri tevékenységekben értek el szép eredményeket:
- A MATE Kaposvári Campus Neveléstudományi Intézetének négy hallgatója vett részt a 2024. június 1-én megtartott Kányádi Sándor versmondó és versillusztrációs versenyen, amely a Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kara által került megrendezésre. A rendezvény célja elsősorban a kultúra- és hagyományápolás, Kányádi Sándor eszmei hagyatékának megőrzése. A versillusztrációs versenyen hárman is arany minősítést értek el, és egy különdíjas is született. A versmondó versenyen szintén arany minősítést szerzett Intézetünk hallgatója.
- A Kazinczy „Szép magyar beszéd” versenyen mentoraink felkészítő munkájának eredményeként egy hallgatónk Kazinczy emlékérmet szerzett.
- Az Óvó- és Tanítóképzők Egyesületének Matematika Tagozata a 2023/2024-es tanévben 31. alkalommal hirdette meg országos matematikai feladatmegoldó versenyét, amely 2010 óta Szendrei János nevét viseli. A versenyen minden intézmény egy 3 vagy 4 fős csapatot indíthat tanító- (alapképzés), óvodapedagógus, gyógypedagógus, konduktorszakos nappali tagozatos hallgatóiból. A matematika műveltségterületes hallgatók egyénileg versenyeznek. Az ország tanító- és óvóképző intézményeiből összesen 37 hallgató vett részt idén a megmérettetésen. A kaposvári csapat tagjai VII. helyezést értek el a versenyen.
Egyéb szakmai program
A MATE Gyermekkultúra mesterszakos és tanító alapképzési szakos hallgatói 2024. április 5-én a Szakkollégium szervezésében a Ludwig Múzeumba látogattak. A program során megnézték az Időgép és az À la recherche de Vera Molnar című kiállításokat, miközben megismerkedtek a kortárs művészet múzeumpedagógiai eszközeivel, s a gyakorlatban is megtapasztalhatták, hogyan interpretálja a múzeumpedagógus a kortárs művészeti alkotásokat a különböző korosztályú gyerekeknek.
Patrónusi rendszer
A szakkollégium működése során korábban jól bevált patrónusi rendszert tovább működtettük. Jelen pályázat is lehetőséget kínált arra, hogy a hallgatók és az oktatók között egy szorosabb, kvázi mentor-mentorált kapcsolat alakuljon ki. Ennek a patrónusi rendszernek köszönhetően több hallgatónk Tudományos Diákköri Dolgozatot adott le, továbbá megmérette magát a helyi TDK-n. Többen közülük helyezéseket értek el, s tovább jutottak a tavasszal megrendezésre kerülő OTDK-ra. A patrónusi rendszer további hozadéka a megjelent kiadványunk, amelyben olyan tanulmányok jelenhettek meg, ahol a patrónus oktató segítette a tanulmány megszületését.
A pályázati időszakban nagy hangsúlyt fektettünk a közösségi élet szervezésére. Több olyan rendezvényünk volt, melynek egyetlen célja a hallgatói élet felpezsdítése, a kapcsolatok erősítése volt.
Petőné dr. Csima Melinda
a szakkollégium szakmai vezetője
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő a Nemzeti Tehetség Program keretében kiírt a "Szakkollégiumok tehetséggondozó programjainak támogatása” című NTP-SZKOLL-23-0044 számú pályázat keretében.
Szakmai beszámoló – Disszemináció
A "Módszertani megújulás a koragyermekkori fejlődés támogatásáért" elnevezésű, "NTP-SZKOLL-21-0047" azonosító számú pályázat keretében két, a szakkollégium alaptevékenységéhez szorosan nem kapcsolódó 15 órás kurzust kínáltunk fel hallgatóinknak.
1. „Az óvodáskori fejlődés nyomon követésének módszerei, a fejlődés támogatása” kurzus célja volt áttekintést nyújtani a gyermeki fejlődés nyomonkövetésére alkalmas módszerekről és eszközökről, ezek rendszeréről, valamint a gyermeki fejlődés nyomonkövetésének, dokumentálásának jogi és szakmai szabályairól. Emellett célunk volt a hallgatókat segíteni abban, hogy képessé váljanak az adott korcsoport sajátosságaihoz és a nyomonkövetési célhoz leginkább illeszkedő eszköz megválasztására és alkalmazására, a kapott eredmények értelmezésére és a saját pedagógiai gyakorlatban történő hasznosításra a nevelés adaptivitásának fokozása, a gyermek fejlődésének minél eredményesebb támogatása érdekében. A kurzus tematikájában kiemelt figyelmet kapott az óvodás korosztály, azonban a continuitás biztosításának érdekében a három évnél fiatalabb gyermekek fejlődésének nyomonkövetésére alkalmas módszerekkel is megismertettük a hallgatókat.
2. Az egészség- és környezeti neveléshez kapcsolódó kurzus tematikájában jól illeszkedik a Neveléstudományi Intézet Koragyermekkor Kutatócsoport kutatási profiljába. A kurzus célja volt az egészséggel, egészségneveléssel, egészségfejlesztéssel, környezeti neveléssel és a fenntarthatósággal kapcsolatos korszerű szemlélet közvetítése. Kiemelt cél volt a primer prevencióhoz kapcsolódó óvodai feladatok megismerése, ezen belül a járványhelyzetre való tekintettel a járványügyi folyamatok megfékezéséhez szükséges magatartás elsajátítása. A kurzus nem csupán elméleti ismeretekkel gazdagította a hallgatókat, hanem lehetőségük nyílt a kutatócsoport munkájába bekapcsolódni, egy kutatási feladaton keresztül. Az egészségfejlesztés és egészségnevelés fogalma mellett hangsúlyos volt a környezeti nevelés, fenntarthatóságra nevelés kérdésköre, valamint ezek kapcsolódási pontjai.
Vitaestek megvalósítása
A pályázati időszakban egy bemutatóra és egy workshopra került sor. A bemutató -Szenzoros integráció a gyakorlatban-játékos mozgásfejlesztés foglalkozás keretein belül valósult meg. Elsősorban a gyógypedagógus hallgatókat céloztuk meg a foglalkozással, melyet Dr. Ureczky Dóra TSMT terapeuta tartott. A hallgatók tanulmányaik során csupán érintőlegesen találkoznak ezzel a terápiával, holott a piaci igény egyre nagyobb rá. Ezért kiemelt jelentőségű, hogy a leendő gyógypedagógusok ismerjék a terápia indikációit, illetve az abban rejlő lehetőségeket.
A workshop - a serdülőkori rizikómagatartások megelőzéséről szólt, melyet a bűnmegelőzési osztály vezetője tartott. A leendő pszichopedagógusok számára különösen fontos a téma, hiszen munkájuk során találkozhatnak a különböző függőségekkel, melyek megelőzéséhez elengedhetetlen az adott korosztály motivációinak megismerése, megértése. A hallgatók érdeklődve hallgatták a rendőr alezredes asszony szavait.
Szakmai nyilvánosság biztosítása, szakkollégiumi honlap működtetése, fejlesztése
A Csokonai Vitéz Mihály Szakkollégium honlapjára az események frissítése, folyamatos feltöltése megtörtént. Az egyes programelemek, események képi anyagának feltöltése könnyebb elérést biztosít az érdeklődők számára, egyúttal biztosítja a nyilvánossággá tétel követelményét is.
A társadalmi problémákra érzékeny, szakmai attitűdök kibontakozását segítő foglalkozások
A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Neveléstudományi Intézetében olyan képzéseket kínálunk, ahol a hivatásukat végző szakemberek óhatatlanul is nap, mint nap találkoznak kiszolgáltatott társadalmi csoportokkal, nehéz helyzetben lévő családokkal. A gyógypedagógia szakos hallgatókat alapvetően a sérült, fogyatékos gyermekek, felnőttek ellátására, fejlesztésére készítjük fel, három szakirányok (logopédia, tanulásban akadályozottak pedagógiája, pszichopedagógia). Különösen fontosnak tartjuk ezen hallgatók érzékenyítését. A Csokonai Vitéz Mihály Szakkollégium támogatásával a 2021/22-es tanév tavaszi szemeszterében a gyógypedagógus hallgatókkal ellátogattunk a Vakok Intézetébe, valamint az Ormos Intézetbe. Az Ormos Intézetben a hallgatók megismerték az ott folyó munkát, az elérhető fejlesztéseket.
Az óvodapedagógus, kisgyermeknevelő, és a tanító szakos hallgatók esetén kiemelt figyelmet szentelünk a hátrányos helyzetű családok körülményeinek megismertetésére, a gyermekeknek történő segítségnyújtásnak. A kisgyermeknevelők szakkollégiumi támogatással jutottak el Biztos Kezdet Gyermekházba, ahol halmozottan hátrányos helyzetű édesanyákkal volt lehetőségük beszélgetni mindennapjaikról. Az óvodapedagógus és a tanító szakos hallgatók hátrányos helyzetű térségben lévő óvodába, iskolába látogathattak. Kiemelendő ebből a szempontból az Almamellék-Somogyhárságyi Általános Iskola és Kollégium. Az intézménnyel évek óta jó kapcsolatot ápolunk, a karácsonyi ünnepeket megelőzően gyűjtést szervezünk az oda járó gyermekek és családjaik részére, s az adományokat hallgatóinkkal közösen adjuk át ünnepi műsor keretében. A 2022-es évben a Csokonai Vitéz Mihály Szakkollégium is felkarolta ezt a kezdeményezést, az összegyűlt ruhák, tartósélelmiszerek, háztartási eszközök mellé kreatív eszközökkel ajándékoztuk meg a gyermekeket.
A szakkollégiumi tagok tudományos és közéleti publikációinak megjelentetése
A Csokonai Vitéz Mihály Szakkollégium a Baka József Szakkollégiummal együttműködve a hallgatók munkáiból állította össze a „TEHETSÉGGONDOZÁS A JÖVŐ KUTATÓIÉRT” címet viselő tanulmánykötetet. A kötetben összesen 15 közlemény szerepel, öt a Baka József, tíz a Csokonai Vitéz Mihály Szakkollégiumhoz köthető. A hallgatókat a tanulmányok elkészítésében az érintett intézetek oktatói támogatták. A kötet elektronikusan és nyomtatott formában is elérhető. A hallgatók sokat dolgoztak a tanulmány elkészítése során, többször visszakapták kiegészítés, pontosítás, formai, strukturális kiigazítás céljából. Úgy ítéltük meg, hogy a hallgatók szívesen vettek részt ebben a munkában, nem nehezményezték a korrekciós szándékot, inkább a fejlődésük zálogát látták benne.
Áttételesen érvényesülő hatások
Projekt címe: "Módszertani megújulás a koragyermekkori fejlődés támogatásáért" elnevezésű, Pályázat azonosítója: "NTP-SZKOLL-21-0047"
A támogatási időszakban meglehetősen kiszámíthatatlan volt az oktatás formája, többször kényszerültünk online oktatásra, ami hátráltatta a szakkollégium munkáját. Az érdemi munka a 2021/22-es tanév második, és a 2022/23-as tanév első félévében zajlott. A tavaszi szemeszterben, 2022. március 9-én elsősorban a tanító szakos hallgatókat tudtuk bekapcsolni abba a rendezvénybe, melyet a tanítók napja alkalmából szerveztünk. A program célja elsősorban a pálya iránti elköteleződés erősítése volt. A szakmai készségek és ismeretek kibontakozását segítette a "Szenzoros integráció a gyakorlatban-játékos mozgásfejlesztés" elnevezésű foglalkozás, mely a gyógypedagógus hallgatók körében igen nagy népszerűségnek örvendett. A foglalkozás szakmájuk egy igen szűk szegmensébe engedett bepillantást a hallgatók részére. Gyógypedagógus hallgatóink szervezték meg a Made in Hungary címet viselő anyanyelvi vetélkedőjüket, melynek külön érdekessége, hogy nem csupán a Neveléstudományi Intézet hallgatóit, hanem a Kaposvári Campus más intézeteiben tanulmányokat folytató hallgatókat is bevonta a játékos vetélkedőbe.
Az intézet profiljából adódóan nagy hangsúlyt fektetünk a társadalmi érzékenyítésre. A pályázati időszakban több olyan programot is megvalósítottunk, melyekkel nem titkolt szándékunk volt a hallgatók társadalmi problémák iránti érzékenységének növelése, a kiszolgáltatott társadalmi csoportok iránti pozitív attitűd kialakítása. Intézménylátogatásokat szerveztünk a Vakok Intézetébe, az Ormos Intézetbe, Biztos Kezdet Gyermekházba, Vásárosdombóra, Királyegyházára. Bevontuk a hallgatókat a nehéz sorsú gyerekek részére szervezett gyűjtésbe, az adományokat velük együtt vittük az almamelléki iskolába.
A pályázati időszakban két kötelező kurzus került kiajánlásra, mind az őszi, mind a tavaszi időszakban voltak érdeklődők. A kurzusokon belül is figyelmet szenteltünk az érzékenyítésnek, így az anyaotthonról való tájékoztatás az egyik kötelező kurzus keretében tudott megvalósulni.
A szakkollégium korábban nem működtetett patrónusi rendszert. Jelen pályázat lehetőséget kínált arra, hogy a hallgatók és az oktatók között egy szorosabb, kvázi mentor-mentorált kapcsolat alakuljon ki. Ennek a patrónusi rendszernek köszönhetően több hallgatónk Tudományos Diákköri Dolgozatot adott le, továbbá megmérette magát a helyi TDK-n. Többen közülük helyezéseket értek el, s tovább jutottak a tavasszal megrendezésre kerülő OTDK-ra. A patrónusi rendszer további hozadéka a Baka József Szakkollégiummal közös szerkesztésben megjelent kiadványunk, amelyben olyan tanulmányok jelenhettek meg, ahol a patrónus oktató segítette a tanulmány megszületését. Ez a munka nem ért itt véget, előkészítés alatt van a két szakkollégium újabb közös kötete. A tanulmányok beérkeztek, jelenleg olvasószerkesztő dolgozik velük.
A pályázati időszakban nagy hangsúlyt fektettünk a közösségi élet újjászervezésére. Számos olyan rendezvényünk volt, melynek egyetlen célja a hallgatói élet felpezsdítése, a kapcsolatok erősítése volt bízva abban, hogy a COVID-19 járvány közösségi életre gyakorolt kedvezőtlen hatását ellensúlyozni tudjuk.
Petőné dr. Csima Melinda
a szakkollégium szakmai vezetője
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő a Nemzeti Tehetség Program keretében kiírt a "Szakkollégiumok tehetséggondozó programjainak támogatása" című NTP-SZKOLL-21-0047 számú pályázat keretében