Képzések

Tartalom listázó

Last modified: 04. December 2024

Állatasszisztált segítő tevékenység koordinátor szakirányú továbbképzés

Kaposvár

szakirányú továbbképzés

MIND

Képzés munkarendje:

levelező

Képzési idő:

2 félév

Költségtérítés díja levelező munkarenden:

150000 Ft/félév

Virtuális képzési központ:

MATE PEDAGOGY


Szakirányú továbbképzéseink elektronikus jelentkezési felülete a meghirdetéseket tartalmazó gyűjtőoldalon érhető el.

Képzésért felelős intézet: Neveléstudományi Intézet

A képzés célja:

Olyan felsőfokú végzettséggel rendelkező szakemberek képzése, akik tisztában vannak az állatasszisztált aktivitások lehetőségeivel, követelményeivel és gyakorlati alkalmazásával. Felkészültségük révén alkalmasak az állatasszisztált foglalkozások tervezésére, szervezésére és vezetésére.

Képzési terület: pedagógusképzés
Kreditek száma: 60 kredit
Képzés indításának féléve: őszi félév
Képzési hely: Kaposvár
Munkarend: levelező
Képzés nyelve: magyar
Finanszírozási forma: önköltséges
Önköltségi díj: 150.000 Ft/félév
Képzési idő: 2 félév
Minimális indítási létszám: 5 fő
Maximális felvehető létszám: 25 fő

Képzés gyakorisága: a levelező munkarendű képzés tanórái 2-3 hetente, péntek délutáni és szombati napokon kerülnek megtartásra.

Részvétel feltétele:
a)    az alábbi alapképzési szakok (korábban főiskolai szintű képzés) valamelyikén szerzett végzettség és szakképzettség: csecsemő- és kisgyermeknevelő, gyógypedagógia, konduktor, óvodapedagógus, szakoktató (korábban mezőgazdasági szakoktató, műszaki szakoktató, illetve üzleti szakoktató), tanító, szociálpedagógia, szociális munka, ápolás és betegellátás, egészségügyi gondozás és prevenció, pszichológia, rekreáció és életmód; vagy
b)    az alábbi osztatlan mesterképzési szakok valamelyikén szerzett végzettség és szakképzettség: általános orvos, fogorvos; vagy
c)    bármely műveltségi területű tanári szakon (korábban főiskolai vagy egyetemi szintű képzésben) szerzett végzettség és szakképzettség

Az ideális jelentkező: az a felsőfokú végzettséggel rendelkező szakember, aki a már meglévő diplomájához az állatasszisztált aktivitások lehetőségeihez, követelményeihez és gyakorlati alkalmazásához kapcsolódó speciális ismereteket szeretne elsajátítani és ezáltal új szakképzettséget szerezni.

Szakirányú továbbképzésben megszerezhető szakképzettség neve: állatasszisztált segítő tevékenység koordinátor

A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben
I. Szakmai kompetenciák:


A) Tudás:

  • tisztában van a társállat asszisztált területtel foglalkozó szakemberek tevékenységével;
  • ismeri az állatasszisztált tevékenységekhez kapcsolódó aktuális hazai és nemzetközi szaktudományos és a szakmódszertani alapelveket, terminológiákat, kutatási eredményeket;
  • tájékozott az állatasszisztált tevékenységek legújabb tudományos tendenciáiról, lehetőségeiről;
  • ismeri az állatasszisztált pedagógia és állattal asszisztált aktivitások alapelveit, módszertanát és a kapcsolódó pedagógiai, intervenciós lehetőségeket;
  • a végzettségének megfelelő tevékenység és intézménytípusra vonatkozóan átfogó ismeretekkel rendelkezik az állatasszisztált aktivitások feltételrendszeréről, jelentőségéről, és a mindennapi alkalmazhatóság lehetőségeiről;
  • tisztában van az állatasszisztált tevékenység jogi szabályozásával, azt munkája során magára nézve kötelező érvényűen be is tartja;
  • ismeri a segítő tevékenységek szakmapolitikai fejlesztési irányait;
  • ismeri kliensekkel (gyerekekkel, tanulókkal, betegekkel és idősekkel) végzett vizsgálatok, kutatások, fejlesztések etikai alapelveit;
  • rendelkezik a különböző segítő, (gyógy)pedagógiai és pszichológiai tevékenységek során alkalmazható társállat asszisztált aktivitások tervezéséhez, szervezéséhez, szakmai fejlesztések előkészítéséhez, lebonyolításához szükséges elméleti és módszertani ismeretekkel;
  • tisztában van a segítő, (gyógy)pedagógiai vagy pszichológiai tevékenységet végző szakemberek társállat asszisztált segítésének, eszközeivel, alkalmazási lehetőségeivel, az eljárások jelentőségével;
  • ismeri a szakmai együttműködés és team munka alapelveit, útjait és megvalósításának módszertanait;
  • rendelkezik alapvető állatgondozási, tartási és kiképzési ismeretekkel;
  • tisztában van az állatvédelmi törvények és jogszabályok irányelveivel és az állatvédelem fontosságával;
  • ismeri a felelős állattartás alapvető irányelveit;
  • tisztában van a társállatok jelentőségével, fontosságával a családban;
  • alapvető ismeretei vannak a kutyák szociális és kognitív képességeiről;
  • alapvető ismeretekkel rendelkezik a fejlődés neurológia, fejlődéstan témaköréről;
  • alapvető ismeretei vannak a gyerekek, felnőttek fejlődési sajátosságainak és tanulási folyamatainak törvényszerűségeiről, jellemzőiről;
  • tisztában van a gyerekek, felnőttek nevelési, oktatási, fejlesztési, ellátási céljaival, tartalmaival, a folyamatok összefüggéseivel;
  • alapvető ismeretekkel rendelkezik a lelki egészség megőrzésének elméleti és gyakorlati módszereiről;
  • ismeri az önreflexióhoz és önkorrekcióhoz szükséges alapvető módszereket, az alapvető pedagógusi kommunikáció szempontjait;
  • ismeri a reflektív gyakorlat önfejlesztésben betöltött szerepét, hatékony alkalmazásának eszközeit, eljárásait;
  • ismeri a tudományos megismerés alapelveit, a tudományos problémákhoz kötődő feltáró vizsgálatok módszereit.

B) Képességek:

  • saját szakmai gyakorlatának fejlesztéséhez értelmezni és használni a képzésen elsajátított elméleti és gyakorlati ismereteket;
  • az elsajátított szaktudományos ismereteket több szempontúan, kritikusan elemezni és a saját intézményére, munkaterületére vonatkoztatni;
  • a társállatasszisztált szakember szerepének és feladatainak értelmezésére;
  • tevékenységére és eredményeire adekvát és differenciált szakmai szempontok mentén reflektálni;
  • az állattal asszisztált tevékenységeket teammunkában eredményesen együttműködve irányítani;
  • kreatív és hatékony módon a gyakorlatban felhasználni, az etológiai alapismereteit;
  • zoopedagógiai ismereteit az állatasszisztált tevékenységek során felhasználni;
  • állatasszisztált fejlesztő program differenciált tervezésére;
  • a gyakorlatban alkalmazni a fejlesztés, nevelés, segítés területén használható állatasszisztált intervenciós módszereket;
  • (gyógy)pedagógiai, pszichológiai és szociális ismereteit a gyakorlati munkája során hasznosítani;
  • az atipikus fejlődésmenet sajátosságainak ismerete alapján az adott személy sajátos fejlődését figyelembe venni az állatasszisztált tevékenység megtervezésekor;
  • gondolatait koherensen megfogalmazni, a szakmai terminológiát használni és eredményeit rövidebb terjedelmű publikációk formájában elkészíteni, előadás formájában bemutatni;
  • saját szakmai tevékenysége hatását felmérni és kritikusan elemezni, tapasztalatait és nézeteit reflektív módon értelmezni, értékelni, majd ezek alapján a szükséges önkorrekciót végrehajtani;
  • a teammunkához szükséges kooperációra, kommunikációra;
  • értelmezni, és saját intézménye szakmai gyakorlatának fejlesztéséhez felhasználni a képzés során elsajátított elméleti és gyakorlati ismereteket;
  • a pedagógiai jelenségek és problémák saját intézményi kontextust figyelembe vevő kritikus, több szempontú elemzésére;
  • saját szakmai tevékenységére adekvát és differenciált szempontok mentén reflektálni, szakmai fejlődését irányítani;
  • a főbb infokommunikációs technológiák és funkciók magabiztos használatára, hatékony alkalmazására;
  • problémára orientált, helyi szintű feltáró vizsgálat tervezésére és lebonyolítására;
  • a tanulás, fejlődés, ellátás sajátosságainak ismerete alapján az adott sajátosságok figyelembevételével megfelelő oktatási-nevelési-gondozási feltételek megteremtésére;
  • szakmáját meghatározó dokumentumokat értelmezni;
  • az intézménye szervezeti működésének kritikai elemzésére;
  • szakmai közösségeiben az együttműködő tanulásra, fejlesztésre.

C) Attitűd:

  • fontosnak tartja szakmai munkájában az állatasszisztált szakember kompetenciakörének meghatározását, szerepének hangsúlyozását, teammunkában való megjelenését, széles körű szakmai együttműködését, a problémahelyzetek nyitott és elemző megközelítését a minőségi munka érdekében;
  • szakmailag megalapozott kritikai szemlélettel rendelkezik, és elkötelezett a tényeken alapuló szakmai elemzések iránt, a szakmai etika elfogadása és alkalmazása mellett;
  • az állatasszisztált tevékenységének fejlesztése érdekében igénye van a folyamatos önfejlesztésre, a megújulásra, az önreflexióra, a szakterületét érintő kérdések folyamatos követésére, az új eredmények megismerésére, az egész életen át tartó tanulásra;
  • nyitott a szakmai szervezetek, csoportok tevékenységének munkája iránt, az innovatív fejlesztések megismerésében;
  • az állatasszisztált foglalkozásokon részt vevő személyeket és hozzátartozóikat asszertív kommunikáció alkalmazásával informálja az alkalmazott koncepcióról, eljárásról, módszerről, illetve ezek eredményeiről;
  • nyitott az innovatív pedagógiai elképzelések és megoldások megismerésére;
  • folyamatos szakmai önképzéssel törekszik a bizonyítékalapú módszerek alkalmazására;
  • elkötelezett a folyamatos szakmai fejlődés terén, törekszik a szakmáját, szakterületét érintő kérdések folyamatos követésére, ezért különösen nyitott az új szakmai eredmények megismerésére, munkájában való hasznosítására és azok értékelésére;
  • nyitott a tudásmegosztáson alapuló közösségi/szervezeti tanulás iránt, részt vesz a szakmai szervezetek, csoportok tevékenységében;
  • elkötelezett intézményének, szakmai közösségének folyamatos fejlesztése mellett;
  • motivált és kezdeményező, intézménye innovatív fejlesztésekben.

D) Autonómia és felelősség:

  • reálisan méri fel saját kompetenciáját, lehetőségeit, hiányosságait; döntéseiben szakmai szempontokat juttat érvényre;
  • felelősséget vállal kliense fejlődése érdekében a szakmai közösség együttműködésének elősegítésében, támogatásában, a felelős gondolkodásra ösztönzésben; tiszteletben tartja mások kompetenciahatárait;
  • a teammunka során határozottan képviseli saját szakmai elveit, tapasztalati tudását, de a hatékony együttműködés érdekében a többi résztvevő törekvéseit is érvényesülni hagyja;
  • a partnerekkel előítélet-mentes, kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszert teremt, szakmai szituációkban szakszerűen, közérthetően és hitelesen kommunikál;
  • kezdeményező szerepet vállal a jelenségek megértetésében, a felelős gondolkodásra ösztönzésben;
  • felelősséget vállal munkatársai, szakmai közössége fejlődésének támogatásáért;
  • önálló, konstruktív és erős érdekérvényesítő az intézményen belüli és kívüli szakmai együttműködések során.

A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték:
Gyógypedagógiai ismeretek: 10 kredit

Gyógypedagógiai pszichológia, fejlődésneurológia, fejlődéstan, indikációk, kontraindikációk az állatasszisztált munkában.
Felelős állattartási ismeretek: 6 kredit
Felelős állattartás, etológia, társállat a családban.
Állategészségügyi ismeretek: 3 kredit
Állatvédelem
Állattal segített aktivitás a gyakorlatban: 36 kredit
Állatasszisztált pedagógia módszertana és hatásmechanizmusa, a fejlesztő team, az állatasszisztált program tervezése, feladatkészítés, az állatasszisztált munka színterei, szakterületspecifikus gyakorlati ismeretek, zoopedagógia, segítő állatok kiválasztása és kiképzése, segítő kutyák kiválasztása, kiképzése, a kutyás terápia törvényi szabályozása, állattal asszisztált nevelés-oktatás és szabadidő, a kutya szociális és kognitív képességei, a lovasterápia mint terápiás módszer bemutatása.

A szakdolgozat/diplomadolgozat típusa és kreditértéke: portfólió, 5 kredit.

Jelentkezési határidő: 2025. augusztus 15.

Jelentkezés módja: az egyetemi honlap https://uni-mate.hu Felvételi – Szakirányú továbbképzések menüpontja alatt elérhető jelentkezési lapon.

Csatolandó dokumentumok:

  • oklevél szkennelt változata, kétnyelvű oklevél esetén mindkét lap szkennelt változata;

Képzés kezdete: 2025. szeptember

Kapcsolattartó/szakfelelős:
Név: Gyöngyösiné Szabó Judit (kapcsolattartó); Gelencsérné dr. Bakó Márta (koordinátor)
Cím: 7400 Kaposvár, Guba Sándor u. 40.
E-mail cím: gyongyosine.szabo.judit@uni-mate.hu; gelencserne.bako.marta@uni-mate.hu
Telefonszám: 06 82 505-800 / 2652 mellék; 06 82 505-839
Honlap: https://uni-mate.hu