Óvoda-iskola átmenetet támogató programok

Menu Display

Bemutatkozás

Last modified: 02. decembrie 2025

Bemutatkozás

A MTA-MATE Kora Gyermekkor Kutatócsoport a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Neveléstudományi Intézetének és a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének a kutatási előzményeire építve jött létre. A kutatócsoport a Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program keretein belül a 2021-2025 közötti pályázati ciklusban Podráczky Judit vezetésével a kudarcmentes iskolakezdés támogatását helyezte vizsgálatának fókuszába, egészség- és környezeti nevelésre alapozott szokásalakítással. 

A 2025-2029 közötti pályázati ciklusban a kutatócsoport az óvoda-iskola átmenetet támogató programok kidolgozását és hatékonyságvizsgálatát tűzte ki célul. Az óvodából az iskolába való átmenet sorsdöntő esemény a kisgyermekek életében, amely hosszú távon befolyásolja az iskolai beválást. Bár a hazai szakirodalomban évtizedek óta jelen van a téma és számos fejlesztő program indult, hatásvizsgálatok csak elvétve kísérték ezeket. Ennek következtében az átmenet problémáira mindmáig nem születtek kellően megalapozott válaszok. Sok gyermek szorongással éli meg az iskolakezdést, amely az életükben egyszerre bekövetkező alapvető változásokkal függ össze. A kutatási programban az átmenet támogatása a szocio-emocionális fejlődés erősítésén keresztül történik, elősegítve a tanulásra kész személyiség alakulását. A kifejlesztett és kipróbált program, valamint a kapcsolódó empirikus eredmények és módszertani kiadványok várakozásaink szerint hozzájárulhatnak az iskolakezdés sikeresebbé tételéhez, különösen a szocio-emocionális területen lemaradást mutató, és/vagy támogatást igénylő gyermekek esetében.

A kutatócsoportban kutatók, doktoranduszok, a MATE Neveléstudományi Intézet hallgatói és a közoktatás gyakorlati szakemberei dolgoznak közösen.