MTA-MATE Kora Gyermekkor Kutatócsoport

Menü megjelenítése

Hírek

Tartalom megjelenítő

A tudományosan megalapozott oktatáshoz járul hozzá az MTA Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programja

Utolsó frissítés: 2022 február 23.

„Az iskola sok gyermek számára a fegyelmet, a látszólag unalmas és érdektelen dolgok kínnal-keservvel történő elsajátítását jelenti. Rajtunk is múlik, hogy ez a helyzet megváltozzon. Bár az utóbbi évtizedekben a folyamatos nekiveselkedéseknek köszönhetően az iskola – még ha nem olyan is, mint amilyennek álmainkban szeretnénk – sok átalakuláson ment keresztül, az oktatás területén mindig érdemes tenni, és mindig van is mit tenni” – mondta a Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program nyitóünnepségén az Akadémia elnöke.

Freund Tamás
Fotó: mta.hu / Szigeti Tamás

Freund Tamás bejelentette, hogy az Akadémia költségvetésének növekedése lehetővé teszi az évi 200 millió forintos program támogatására rendelkezésre álló keret fokozatos, a jelenlegi összeg kétszeresére való növelését.

„Ezzel a lépéssel is szeretném hangsúlyozni az Akadémia elkötelezettségét a tudományosan megalapozott, a készségek fejlesztését, a korszerű ismeretek átadását és széles körű általános műveltséget egyaránt kínáló oktatási rendszer létrehozása iránt” – mondta.

Freund Tamás reményét fejezte ki, hogy az új kutatócsoportok az eddiginél több publikációt közölnek majd külföldi folyóiratokban is. Hozzátette, hogy az MTA ösztönözi a nemzetközi szinten való megmérettetést, egyúttal minél több elismert nemzetközi szakembert kíván bevonni a hazai eredmények értékelésébe is.

„Célunk a kapacitásbővítés” – mondta a nyerteseket köszöntve Csapó Benő, az MTA doktora, a Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program vezetője, aki szerint ez nemcsak a publikációk számának növelését jelenti, hanem minél több fiatal kutató bevonását is a tudományos munkába.

Csapó Benő
Fotó: mta.hu / Szigeti Tamás

Csapó Benő a hazai neveléstudomány korábbi eredményeit felidéző előadásában arra hívta fel a figyelmet, hogy az 1970-es évek elejétől körülbelül egy évtizedig nagyon jelentős összegeket fordítottak a neveléstudomány fejlesztését szolgáló pedagógiai kutatásokra. Hozzátette: a tudományos megalapozottságú közoktatásra azért is szükség van, mert a PISA-tesztek eredményei alapján a magyar diákok teljesítménye romlik, ezt a trendet pedig meg kell fordítani.

Pléh Csaba akadémikus, az Academia Europaea Budapest Tudásközpont „Methodology of Science Education” tematikus program társelnöke együttműködést ajánlott az AE programjának közreműködésével.

Pléh Csaba
Fotó: mta.hu / Szigeti Tamás

Mint mondta, a Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programban részt vevőkkel közösen szeretnék integrálni és az oktatási gyakorlathoz közelebb vinni az európai szakmódszertani kutatásokban megszületett eredményeket.

A Szakmódszertani pályázattól a Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programig

A Magyar Tudományos Akadémia 2014-ben hirdette meg első alkalommal
a közoktatás fejlesztésének tudományos megalapozását célzó pályázatot „Szakmódszertani pályázat” címmel.

Az egyéves program nagy érdeklődést váltott ki, ezért az MTA 2016-ban négyéves kutatási programot indított Tantárgy-pedagógiai Kutatási Program néven, amely szintén jelentős sikereket ért el.

Ennek nyomán az MTA Elnöksége határozatban javasolta Freund Tamásnak, az MTA 2020-ban megválasztott új elnökének, hogy a programot az Akadémia tekintse hosszú távú, stratégiai feladatának.

Az MTA Elnökségének határozata (57/2019. X. 22.) alapján megjelölt prioritások:

  • az olvasás-szövegértés, a matematika és a természettudomány terén a nemzetközi felmérések által hangsúlyosan jelzett problémák okainak feltárása és a megoldást elősegítő, a gondolkodást hatékonyan fejlesztő, a megértést és a tudás alkalmazását segítő tanulási és tanítási módszerek kidolgozása és hatékonyságvizsgálata;
  • az iskolai kudarcok és a lemorzsolódás kutatása, a korai prevenciót szolgáló módszerek kidolgozása és hatékonyságvizsgálata;
  • a fiatalok történelmi tudatának fejlődésében, az idegen nyelvek,
  • a művészeti kultúra és az egészséges életmód aktív elsajátításában
  • a hazai közoktatás sajátos hiányosságainak feltárása és
  • a megoldásukat elősegítő módszerek kidolgozása és hatékonyságvizsgálata;
  • a speciális helyzetű tanulók integrálására, a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok felzárkóztatására irányuló programok kidolgozása és hatásvizsgálata;
  • az oktatás átfogó digitalizációjával kapcsolatos problémák megoldására irányuló kutatások.

A felhívásra a május 14-ei határidőre 46 db érvényes pályázat érkezett be, összesen 7,4 milliárd forint értékben. A kutatócsoportok vezetői a legtöbb esetben egyetemet jelöltek meg befogadó intézményként.

A pályázatokat a beérkezett anonim bírálatok alapján a bírálóbizottság tagjai 2021. július 7-ei ülésükön részletesen megvitatták, majd másnap e-mailben szavaztak róluk. A bírálóbizottság elfogadta a testület elnökének javaslatát, amely szerint inkább több kutatócsoport kapjon lehetőséget kisebb összegű támogatással a programban, mint kevesebb nagyobb összeggel.

A bírálóbizottság javaslata alapján, az MTA elnökének döntése nyomán az Akadémia az MTA Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programjának keretében összesen 20 kutatócsoport pályázatát támogatja.

forrás: mta.hu